سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به وبلاگ بر بچون دزفیل(دزفول) خوش اومهِ

اوپیوزی ( اشکنه)

مواد لازم :

پیاز ، نان خشکیده، دانه خشک انار،ادویه (فلفل، نمک، زردچوبه)

طرز تهیه:

ابتدا پیاز را خرد کرده و بعد آنرا سرخ میکنیم ، وقتی پیاز سرخ شد به آن آب و ادویه را اضافه می کنیم و نان خشکیده را تکه کرده و در آن میریزند و بعد میگذارن تا بپزد و جا بیفتد ( در ضمن میتوان بجای دانه انار ، رب انار هم اضافه کرد .

برونی( صندلی سلطون)

مواد لازم:

باقلا، سیر،لیمو عمانی، فلفل و زرد چوبه

طرز تهیه :

ابتدا باقلای خشک را از پوست جدا کرده ، سپس آنرا درآب روی اجاق میگذارند ، سپس مقداری سیر به آن افزوده و بعد از آن فلفل و زردچوبه ومغز لیمو عمانی را به آن اضافه کرده و بعد آنرا هم زده و پس از اینکه کاملاًپخت آنرا با گوشکوب له میکنند تا کاملاً صاف و یکدست شود وبعد میتوان آنرا میل کرد.

برشک

مواد لازم :

آرد ، روغن، شکر، زعفران

طرز تهیه:

روغن را داغ کرده و بعد آرد را به آن اضافه می کنند وآن را سرخ کرده، آب و شکر زعفران را نیز به ان اضافه می کنند. این غذا بیشتر برای زن زائو خوب است .

 

حمیس توله

مواد لازم :

توله ، دانه انار خشک شده و رب انار ،پیاز و ادویه

طرز تهیه :

برای تهیه این غذا ابتدا توله را خرد کرده و بعد آنرا در آب روی اجاق می گذارند تا بپزد سپس آب آنرا جدا کرده و بعد پیاز را سرخ کرده و بعد دانه های انار را به آن اضافه می کنند سپس توله پخته شده رادر ماهیتابه سرخ کرده و بعد رب انار را به آن اضافه میکنند .

بنگو( ماست و خیار(

مواد لازم :

خیار، ماست، نمک، پیاز،پونه

طرز تهیه :

ابتدا خیار وپیاز را پوست گرفته و خرد می کنند و بعد کمی نمک به آن می افزایند و بعد ماست و پونه را به آن اضافه کرده سپس با هم مخلوط میکنند و بعد از آن میل میکنند.

ماسووا

مواد لازم :

گوشت ، نخود ، برنج شوید وحلبه (شمبلیله) ، ماست

طرز تهیه :

اول نخود و گوشت را با هم پخته بعد یک پیمانه برنج را به آن اضافه می کنند تا بپزد بع مانند حلیم خوب کوبیده شده سپس شوید و حلبه را خورد کرده و به آن اضافه می کنند ، بعد از آن حدود یک کیلو ماست یا بیشتر رابه آن اضافه کرده میگذارند مدتی روی اجاق گاز بماند سپس سیر و پیاز داغ شده را به آن اضافه میکنند.

آش ارده

مواد لازم :

برنج، ماش، شیره کنجد ( ارده) ، شیره خرما ( سیلون(

طرز تهیه :

ابتدا ماشها را پخته و برنج را بعد از اینکه آبکش کردند ماش را در آن میریزند و آنرا میگذارند تا دم بکشد. بعد از اینکه برنج کاملاً پخت آنرا درون سینی بزرگی ریخته و سپس ارده را کم کم روی آن میریزندو هم میزنند ، سپس آن را به همراه شیر? خرما تناول می کنند.

 

شلّی ارده

مواد لازم :

برگ چغندر، چغندر، ماش، برنج، روغن، شیره کنجد ( ارده (

طرز تهیه :

چغندر و برگ چغندر را ابتدا خرد کرده و سپس آب پز کرده، ماش و برنج را به آن اضافه می کنند و می گذارند تا کاملاً پخته شود بعد از پختن کامل در ظرف ریخته و روی آن شیره کنجد (ارده) می ریزند و تناول می کنند.

باقله توحه

مواد لازم :

باقله سبز، سیر، نمک.

طرز تهیه :

باقلای سبز را همراه با غلاف آن در آب گذاشته و می پزند بعد از آن سیر را خرد کرده و در روغن نسبتاً زیادی سرخ می کنند و بعد روی باقلای پخته می ریزند و آنرا با نارنج و پیاز تناول می کنند.

حریسه (حلیم(

مواد لازم :

گندم(مخصوص حلیم)، گوشت، چربی دمبه ی گوسفند.

طرز تهیه :

گندم دو تکه شده را در آب خیسانده و می گذارند یک تا دو ساعت بماند، سپس آب گندم ها را دور ریخته و به همراه گوشت و دمبه در قابلمه می ریزند تا بپزد، وقتی که پس از یک تا دو ساعت پخت مقدار کمی نمک به آن اضافه کرده و با گوشت کوب یا همزن آنرا می کوبند و به هم می زنند، اگر آب آن کم بود یا سفت بود مقداری شیر یا آب به آن اضافه می کنند، آنقدر باید آنرا هم بزنند تا گندم ها در آن مشخص نباشند سپس با توجه به ذائقه ی خود آنرا با دارچین و روغن یا شکر میل می کنند. طبع این غذا گرم می باشد.

شوربا

مواد لازم :

برنج، مرغ، گوجه، سیب زمینی.

طرز تهیه :

ا بتدا مرغ را در آب پخته سپس سایر مواد را به آن می افزایند، مقدار برنج باید کم باشد و کلاً غذا به صورت آبکی و رقیق درست می شود، چیزی شبیه سوپ امروزی و بیشتر غذای مورد استفاده برای بیمار است.

 

طبع سرد و گرم غذا یعنی چه ؟

موادی که سوخت و ساز بدن را بالا می برند در حقیقت (طبع گرم) و موادی که ذخیره غذا را در بدن بالا برده و سوخت و ساز را پایین می آورند (طبع سرد) دارند. مثلاً غذاهایی چون پلو ماش با شیره کنجد و شیره خرما( آش ارده ) به دلیل طبع گرمش در زمستان و از خاکشیر و سکنجبین به دلیل طبع سرد و خنک در تابستان به صورت شربت استفاده می کنند.

چند نمونه از جنبه های درمانی یا خاصیت دارویی غذا ها

ترکیب ماست و پونه جهت درمان شخصی که اسهال دارد.

خوردن پیاز و ترشی جات برای شخصی که انگل دارد.

خوردن بعضی از مواد تلخ مانند خیار تلخ برای دفع انگل.

خوردن غذاهایی چون آب کبوتر و آب گنجشک جهت رفع سردی و ایجاد گرمی مناسب می باشد.


نوشته شده در شنبه 91/7/8ساعت 4:39 عصر توسط خومونی| نظرات ( ) |