سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به وبلاگ بر بچون دزفیل(دزفول) خوش اومهِ

پیشینه تاریخی شهر دزفول

شهرستان دزفول با قدمتی بیش از 7000 ساله از شهرهای بسیار قدیمی دزفول میباشد تا جایی که حمدالله موستوفی در گذرنامه خود از دزفول به عنوان پایتخت عیلامیان یاد کرده است. ازآثار باستانی این کهن شهر ایران می توان به تپه های چغامیش با سابقه تاریخی بیش از 5000 سال ، پل باستانی دزفول که متعلق به دوران شاپوراول ساسانی یعنی 1750 سال قبل، آسیابهای آبی دزفول که به چند صد سال پیش برمی گردد اشاره کرد.

 

علما و مشاهیر دزفول

شهر دزفول از قدیم الایام به شهر علما و مشاهیر معروف بوده که می توان به شیخ مرتضی انصاری دزفولی، ملا محمد تقی ناهیدی دزفولی، آیت الله قاضی دزفولی،آیت الله مخبردزفولی،آیت الله نبوی، کاشف دزفولی،استاد محمد علی امام، استاد قیصر امین پور و بسیاری از فرهیختگان ملی را نام برد.
 

صنایع دستی دزفول

دزفول از نظر صنایع دستی در منطقه بی نظیر است و هنرمندان بسیاری دارد از جمله این صنایع: کپو ، زنبیل ، گیوه ، ورشو سازی ، خراطی ، آهنگری ، جولایی ، گلیم بافی ، سفال گری و ...... را می توان نام برد.



 

مساحت و موقعیت

شهرستان دزفول با مساحت4762 کیلومتر مربع شمالی ترین شهرستان استان خوزستان محسوب می شود و از لحاظ وسعت دومین شهر بعد از اهواز دراستان می باشد که از سمت شمال به استان لرستان و از سمت شرق به شهرستان مسجد سلیمان و استان چهار محال بختیاری واز شمال غربی به شهرستان اندیمشک واز جنوب به شهرستان شوشتر و اهواز و از سمت غرب به شهرستان شوش محدود می گردد. این شهر با مرکز استان (اهواز) 151کیلومتر وبا تهران 717 کیلومتر فاصله دارد. مرتفع ترین قله های شمالی دزفول قله کرناس با ارتفاع 2550 متر و قله کوه سالن به ارتفاع 2464 متر می باشند. جمعیت این شهرستان بیش از 500 هزار نفر است.رودخانه دز که از بزرگترین رودخانه های استان خوزستان و کشور است در این شهرستان جاری می باشد.

 

موقعیت اقلیمی

ارتفاع شهرستان دزفول از سطح دریا 143 متر می باشد، آب هوای شهرستان دزفول صحرایی بوده ودارای تابستانهای گرم و زمستان های سرد و معتدل است.ناحیه شمالی دزفول کوهستانی و ناحیه مرکز وجنوب آن دشت می باشد.

 

صنایع کشاورزی در دزفول

شهر دزفول در 721کیلومتری تهران و در فاصله 160 کیلومتری شمال اهواز قرار دارد و از شمال به لرستان و از شرق به شوشتر و از جنوب به اهواز و از مغرب به اندیمشک و ایلام محدود می گردد .
این شهر دارای 3بخش ، مرکزی و چغامیش و سردشت می باشد که این سه بخش از 5شهر به نامهای دزفول ، صفی آباد ، دزآب ، میانرود ، سردشت و از 11دهستان و 717آبادی تشکیل شده است .
زمین های این شهرستان از لحاظ توپوگرافی به سه دسته ناحیه کوهستانی ، ناحیه کوهپایه ای ، ناحیه جلگه ای تقسیم می شوند .که ناحیه کوهستانی آن شامل نواحی شمال و شمال شرقی و ناحیه جلگه ای در ابتدای دشت وسیع و حاصل خیز خوزستان و ناحیه کوهپایه ای حد فاصل ناحیه کوهستانی و کوهپایه ای می باشند .
شهرستان دزفول دارای آب و هوای معتدل است ولی هوای این شهرستان به طور کلی گرم است و جزمناطق گرمسیر کشور می باشد .این شهرستان دارای زمستان های خشک و تابستان های گرم می باشد . گرم ترین و سردترین ماههای سال به ترتیب تیر و دی می باشد .بررسی یک دوره آماری آب و هوایی نشان دهنده آن است که حداقل درجه حرارت شهرستان دزفول 2/19درجه و حداکثر آن 6/45درجه سانتیگراد می باشد

 

بازی های محلیِ دزفول

بازی اِشتیتی: ESHTITI
زمینی را با خط کشی به دو قسمت تقسیم می کردند ، دو گروه در دو زمین می ماندند . یک شخص ازگروه یک وارد زمین گروه دو می شد و با گفتن اشتیتی و تکرار آن تا نفس داشت در میدان می ماند .و بایستی افراد گروه مقابل را دست بزند و فرار کند. هر کس را دست می زد می سوخت و اگر نمی زد و افراد گروه دیگر او را می گرفتند آنقدر او را می زدند تا صدایش در بیاید و اگر حرف می زد می سوخت . اگر نیز می توانست خود را یا حتی انگشت خود راوارد میدان یا زمین گروهش کند برنده می شد.لازم به توضیح است که این بازی اکنون جزء بازیهای بین المللی در المپیک شده است که به نام ( کبدی ) نامیده می شود.


چـَقول:CHAGHOOL
این بازی از 5 سنگ تقریبا به قطر 2.5 سانتیمتر تشکیل شده بطوری که در کف دست جا گیرند و سنگها را بر روی زمین انداخته و بازی شروع میشود مرحله اول (یک قـُول) است یعنی فردی که بازی می کند باید یک سنگ را برداشته و به بالا پرتاب کند و یکی یکی چهار سنگ باقی مانده را از زمین بردارد وهربار هرسنگ را که از زمین بر میدارد با سنگی که به بالا پرتاب کرده در یک دست بگیرد ، مرحله بعد (دو قول) است که باید یک سنگ را بردارد و دو جفت سنگ باقی می ماند تک سنگ را به بالا پرتاب میکند و باید یک جفت را در یک مرحله و جفت دیگر را در مرحله بعد بردارد، مرحله بعد ( سه قول ) است که سنگ ها دوباره بر زمین یک سنگ را برداشته به بالا پرتاب می کند سه سنگ را باهم و یک سنگ را جداگانه از زمین بر میدارد دقت شود سنگی که به بالا پرتاب می شود نباید به زمین بیفتد درغیر اینصورت بازیکن می سوزد ولی بعد از یک دور چرخش تمامی بازیکن ها که به نوبت است می تواند از همان مرحله ای که سوخته است بازی را ادامه دهد. مرحله بعد (چهار قل ) است که باز هم سنگ ها را بر زمین می اندازد و یک سنگ را برمیدارد ( در برداشتن سنگی که به بالا پرتاب می شود نباید دیگر سنگها تکان بخورند درغیر اینصورت بازیکن می سوزد) پس از پرتاب سنگ به بالا 4 سنگ دیگر را که یک جا هستند از زمین بر میداریم.حال نوبت به کسب امتیاز میشود تمامی سنگها را بر پشت دست قرار داده و به سمت بالا پرتاب می کنیم و باید بتوان در مشت خود بگیریم هر سنگ 20 امتیاز دارد که مجموع آنها به 100 امتیاز می رسد ( این شکل ساده بازی چقول است مراحل دیگری هم دارد که می توان به مراحل: عروس،آبشار اشاره کرد)


فیتال:Fital
یک بازی گروهی است که نفرات به دوگروه مساوی تقسیم می شوند تعداد نفرات هر گروه نباید بیش از 7 نفر باشد ، در این بازی تعداد حداقل 15 و حداکثر 25 سنگ تخت را بر روی هم قرار داده و با یک شئ که دو برابر اندازه یک سنگ است به سوی سنگها پرتاب می شود هر نفر فقط یک بار می تواند شئ را پرتاب کند و فاصله تا سنگ ها توافقی است،پس از برخورد شئ به سنگها گروه پرتاب کننده فرار می کنند وباید گروه میزبان به دنبال گروه پرتاب کننده بروند واگر دست آنها به هر نفر از گروه خورد آن فرد حذف می شود و گروه پرتاب کننده باید بتوانند سنگها را کامل برروی هم قرار دهند تا برنده شوند در غیر اینصورت بازنده بازی هستند.

 

غذاهای محلی دزفول

ن های دزفولی دارای ذوق آشپزی فوق العاده ای هستند از جمله این غذاها می توان به: اُ پیوزی ، حمیس باقله ، حمیس بادمجون ، دندرو ، آش دُرشته ، قلیه ، مُتَنجنه ، بُرونی ، کوچی ، بورشک ، اُ گوشت تنیری و...
 

 



نوشته شده در پنج شنبه 91/7/6ساعت 9:37 عصر توسط خومونی| نظرات ( ) |